Miljömässigt ansvarsfull upphandling är viktigt för oss

På Upphandlingscenter arbetar vi aktivt med miljömässig hållbarhet och har särskilda målsättningar för både återbruk, klimat, kemikalier, ekomat och lokal mat. Den övergripande ledstjärnan för våra upphandlingar är resurshushållning. Vi vill bidra till att uppfylla Agenda 2030 och de svenska miljö- och klimatmålen.

Sedan 2020 har vi höjt ribban vad gäller miljökrav i våra upphandlingar och vi arbetar för att ständigt förbättra oss inom området. De sju samverkande kommunerna har en gemensam upphandlingspolicy med stort miljöfokus och den gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan har i Nämndplanen fattat beslut om att i princip alla upphandlingar där det är möjligt ska innehålla miljökrav, minst 98 % (95 % 2020). Av dessa ska också minst 20 % av miljökraven vara på avancerad eller spjutspetsnivå (32 % 2020).

Utvecklingen går nu mycket fort inom hållbarhet och vi vill föra dialog med marknaden för att kunna ställa krav som ligger i framkant och är drivande men ändå inte blir uteslutande. Ofta kan man i ett avtal bygga in en utveckling under avtalstiden. Vi har skapat ett arbetssätt där kommunernas miljösamordnare/hållbarhetsstrateger är med i prioriterade upphandlingar och hjälper till med miljökrav och marknadsanalys.


Här kan du läsa mer om våra miljömål Word, 46.7 kB, öppnas i nytt fönster.




Ta del av mer information:

Upphandlingspolicy Pdf, 132.8 kB.

Nämndplan 2021-2023 Pdf, 284.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Dalamodell-for-miljomassigt-ansvarsfull-upphandling.pdf Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Exempelsamling från Återbruk i den offentliga affären och andra miljökrav 2019-2020 Pdf, 373.4 kB, öppnas i nytt fönster.